Gå til hovedinnhold

Personvern i Bohus

Personvernerklæring

Vern om data-og personopplysninger er svært viktig for Bohus AS, og vi har som mål å behandle alle personopplysninger med åpenhet, respekt og forsiktighet. Vi har derfor utarbeidet en personvernerklæring for hvordan personopplysningene dine behandles og beskyttes.

Opplysninger om våre kunder blir hovedsakelig brukt for å optimalisere kundeopplevelsen ved handel i våre varehus og på nett, for å tilpasse markedsføring og kommunikasjon. Nedenfor vil vi beskrive hvilke opplysninger vi samler inn og hva vi bruker dem til.

Hva er personopplysninger?

Personopplysninger er informasjon som kan knyttes til deg som enkeltperson, slik som for eksempel navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, kjøpshistorikk, IP-adresse og samtykker.

Hvilke opplysninger samler vi om deg og hvorfor?

Vi behandler opplysninger fra dine kjøp i våre butikker og vår nettbutikk. Innhentede opplysninger lagres så lenge kundeforholdet eksisterer. Som kunde har du rett til å få personopplysningene dine korrigert eller slettet. Dette kan gjøres ved henvendelse på e-post til personvern@bohus.no.

Kunder i butikk

Kunder i våre butikker får tilbud om å bli registrert kunde i vårt butikkdatasystem. I dialog med våre kunder lagrer vi opplysninger som navn, adresse, e-post, telefonnummer og kjøpshistorikk. Opplysningene brukes til å oppfylle leveringsforpliktelsen vi har overfor deg som kunde. Ved bestilling og/eller levering av varer kan fødselsdato og adresse også bli forespurt. Lagring av kundeinformasjonen gjør at vi kan gi en bedre kundebehandling ved eventuelt bytte og reklamasjoner av varer, gjennomføring av servicetjenester og at vi generelt kan ha en bedre dialog med kundene i kjøpsprosessen.

Kunder i nettbutikk

I nettbutikken lagres navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse og kunders ordrehistorikk. Dette er nødvendig for å kunne levere varene som blir bestilt, samt at det er praktisk når det er behov for dialog om en aktuell ordre. Ordrehistorikk oppbevares for å sikre god oppfølging av våre kunder. Vår nettbutikkleverandør, Bluestone, kontrollerer at informasjon tilknyttet driften av vår nettbutikk er lagret på en sikker og forsvarlig måte.  Data blir ikke benyttet til andre formål enn til nettopp å sikre at våre kunder får en best mulig ordreoppfølging.

Vi benytter oss også av flere tredjepartsløsninger for å gjennomføre betalingstransaksjoner, blant annet Klarna og Casa. Våre leverandører har ikke lov til å benytte innhentet informasjon om våre kunder til noe annet enn å utføre betalingstjenester for oss. Nedenfor finner du link til leverandørene våre sine personvernserklæringer.

Klarna

Casa

Bohusklubben

Kunder i våre butikker og i nettbutikken vil i tillegg få tilbud om å bli medlem av Bohusklubben, som er vår kundeklubb. Etter samtykke fra kundene vil vi da kunne sende ut relevante tilbud og informasjon på e-post og/eller SMS, og de vil få mulighet til å benytte seg av eksklusive medlemstilbud.

Bohusklubben er et valgfritt medlemskap der vi vil bruke personopplysningene dine for å tilby medlemsfordeler og tilbud, tilbud basert på kjøp av varer og tjenester, gi tilpasset kommunikasjon og å bygge generell kunnskap om kjøpstrender. Ved å registrere deg som medlem, aksepterer du at vi lagrer opplysninger som navn, telefonnummer, adresse, e-postadresse, kjøpshistorikk i butikk/og eller nettbutikk. Etter kundens samtykke benyttes denne informasjonen for å kunne tilby medlemmene relevant informasjon og gode tilbud sendt på e-post og/eller SMS.

Nyhetsbrev

Vi benytter tredjepartsløsningen til Netlife for å håndtere utsendelse av e-poster og SMS-er, samt til å lagre opplysninger om medlemmer i kundeklubben på en sikker og forsvarlig måte.

Her kan du lese Netlife sin personvernerklæring.

De som melder seg på vårt nyhetsbrev samtykker at vi benytter deres e-postadresse for utsending av markedskommunikasjon. Bohus AS forplikter seg til å ikke dele informasjon om medlemmer i kundeklubben eller nyhetsbrevlister med øvrige parter, samt til å kun benytte den til de punktene som er nevnt her. Personopplysningene vil være lagret hos oss frem til man eventuelt melder seg av nyhetsbrevet, kundeklubben eller ønsker å bli slettet som kunde – noe man til enhver tid har mulighet til å gjøre.

Min side

Som innlogget på «Min side» har du innsyn i dine personopplysninger, din kjøpshistorikk (butikk, dato, sum beløp) og dine ønskelister. Du kan melde deg av kommunikasjon fra våre tjenesteleverandører. Bohus må imidlertid alltid kunne kommunisere med deg på e-post eller SMS for å kunne administrere medlemsforholdet. På Bohus.no kan du endre opplysninger som navn, adresse, telefon og e-post.

Ønsker du å endre lagrede opplysninger som du ikke kan legge inn selv må du kontakte Bohus kundeservice på e-post: kundeservice@bohus.no.

Informasjonskapsler og nettsidestatistikk 

Nettsiden vår benytter informasjonskapsler, også kalt cookies. Ved å bruke nettsiden vår samtykker du at vi kan sette disse i din nettleser. Coockies er en standard Internett-teknologi som de aller fleste nettsteder benytter for å kunne forbedre og optimalisere kundeopplevelsen på nettsiden.  En cookie legges i din nettlesers internminne, som gjør at vi bedre kan forstå hvordan du bruker nettstedet. På sikt bruker vi denne kunnskapen for å tilby deg en bedre opplevelse neste gang du besøker nettsiden, samt for å kunne tilby ulike funksjoner som blant annet:

-               Å hjelpe deg til å få tilgang til informasjonen når du har logget inn.

-               Å huske informasjon slik at du slipper å taste det inn under ditt besøk, eller neste gang du besøker applikasjonen.

-               Å gi, forbedre, teste og overvåke effektiviteten av våre tjenester.

-               Å utvikle og teste nye produkter og funksjoner.

-               Å overvåke beregninger som totalt antall besøkende, trafikk og demografiske mønstre.

-               Å diagnostisere eller utbedre feil.

Vi er pliktig å informere deg om dette, og hvis dette er greit kan du fortsette å bruke nettsiden som normalt. Alternativt må du deaktivere bruk av cookies på dine enheter, men da kommer ikke nettsiden til å fungere optimalt.

På våre nettsider benyttes følgene informasjonskapsler:

Kilde: Google Analytics

Formål: Google Analytics er en nettanalysetjeneste som leveres av Google, Inc. (“Google”). Google Analytics bruker cookies for å analysere hvordan brukere benytter nettstedet. Vi bruker denne informasjonen til å vurdere bruken av nettstedet, sammenstille rapporter om aktiviteter på nettstedet for å forbedre nettsiden og handleopplevelsen. Informasjonskapslene anonymiserer all informasjon. Det vil si at informasjonen sier noe om antall besøkende på nettsiden, hvor disse kommer fra, hvilke sider de besøker og hva de kjøper.

Kilde: Google tag manager

Formål: Benyttes for å spore brukeratferd ved å sende sporingsinformasjon fra Bohus.no til en tredjepart, som for eksempel Google Analytics og AdWrods.

Kilde: Google maps

Formål: Benyttes for å huske området du befinner deg i.

Kilde: Adform

Formål: Benyttes for å måle effekten av vår annonsering samt vise relevante annonser. Adform registrerer ingen personlige opplysninger på siden, og all data er anonym.

Kilde: Doubleclick

Formål: Benyttes for å måle effekten av markedsføring, muliggjøre analyser av hvor godt ulike annonser fungerer og tilpasser annonsene slik at de skal bli mest mulig relevant for mottakeren.

Kilde: Klarna

Formål: For å kunne benytte Klarna Checkout i vår nettbutikken er Klarna avhengig av å benytte informasjonskapsler, blant annet for å kunne la kunder velge mellom betalingsalternativer, huske informasjonen kunden taster inn, underveis i besøket og til neste gang.

Kilde: Cloudflare

Formål: Benyttes for å overstyre sikkerhetsbegrensninger basert på IP-adressen den besøkende kommer fra. Denne samsvarer ikke med noen bruker-ID og den inneholder heller ikke noen personlig identifiserbar informasjon.

Kilde: Facebook

Formål: Samle informasjon om besøkende for å tilpasse markedsføring og kommunikasjon på Facebook.

Kilde: Apptus

Formål: Samle informasjon om besøkende for å tilpasse produktanbefalinger ut ifra hva den besøkende har sett på av varer i nettbutikken, samt browsing og kjøpshistorikk til kunder i nettbutikken.

Kilde: Hotjar

Formål: Samle informasjon om trafikk på nettsiden, for eksempel hvilke sider og elementer besøkene bruker mest på nettstedet.

På nettsiden vår har vi plassert cookies fra blant annet Facebook og Google, og benytter disse til å tilpasse digitale annonser og tilbud. Dette kan medføre at du vil se spesifiserte tilbud rettet mot deg etter å ha besøkt vårt nettsted basert på din besøksstatistikk. Vi benytter også cookies til å spore brukeradferd, teknologi, kjøp og kjøpsmønster, samt annen relevant informasjon på Bohus sine nettsider. Denne informasjonen benyttes for å kunne optimalisere innholdet på nettsiden, forbedre funksjonalitet samt tilpasse markedsføringen og kommunikasjon. Dette er anonymisert data som sier noe om hvordan Bohus.no blir brukt av alle besøkende.

Deles informasjonen med andre?

Kundeopplysninger blir brukt av tredjeparter til Bohus AS kun for å optimalisere kundeopplevelsen ved handel i våre butikker og på nett. Vi bruker også Bisnode som en opplysningstjeneste for å gjøre oppsalg mot offentlige kunderegister, slik at vi får data som blir vasket riktig. 

Informasjonen vil ikke bli delt med andre parter.

Endringer

Bohus kan endre personvernerklæring for å følge nye rettslige krav, og på grunn av endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på Bohus.no. De gjeldende vilkårene vil til enhver tid være tilgjengelig på https://www.bohus.no/personvern-i-bohus.  

Sletting av personopplysninger

Som kunde kan man be om å få se lagrede opplysninger om seg, redigere dem eller velge å få informasjon fjernet. Dette kan gjøres ved henvendelse på e-post til personvern@bohus.no.

Ansvarlig databehandler

Bohus har et personvernombud som har ansvaret for behandling av personopplysninger som samles inn, samt dedikerte kundeservicemedarbeidere som er her for å hjelpe deg med alle dine personvernrelaterte henvendelser. Bohus AS er ansvarlig for at det gjennomføres internkontroller med hensyn til behandling av personopplysninger, samt for at eventuelle avvik fra gjeldende retningslinjer og lovverk blir meldt inn og rettet. Vi etterstreber til enhver tid å følge gjeldende regelverk for personvern.

Er du uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger, eller har spørsmål til behandlingen, kan du sende en e-post til personvern@bohus.no.

Kundeløfter

Det viktigste for oss i Bohus er at kundene er fornøyde med hele kjøpsopplevelsen. Derfor har vi satt opp flere kundeløfter som skal sikre at du som kunde får en positiv opplevelse når du handler hos Bohus og får den hjelpen du trenger underveis.  1. Madrassgaranti Vi gir deg madrassgaranti! Bohus ønsker våre kunder gode netter og tilbyr derfor alle som kjøper kontinentalmadrasser, vendbare eller rammemadrasser fra Jensen, Wonderland og Signature Collection Sleeping – en komfortgaranti og en livstidsgaranti. Med komfortgaranti kan du være trygg på at du får den madrassen som passer deg. Synes du madrassen er for hard eller myk etter en tilvenningsperiode på 30 dager, tilbyr vi deg å bytte fjærinnlegget uten ekstra kostnad, slik at du får akkurat den madrassen du ønsker deg. I tillegg får du en livstidsgaranti på madrassen som gjelder ved ramme- og fjærbrudd. Er det ellers noe du trenger hjelp til for å bedre nattesøvnen på din Bohusmadrass, er det bare å ta kontakt med din nærmeste Bohus-butikk. Les mer om våre forbehold her: • En ny madrass krever alltid en tilvenning. Et bytte av fjærinnlegg kan tidligst skje etter en tilvenningsperiode på 30 dager, men ikke overskride opptil 90 dager. • Bytte av fjærinnlegg gjennomføres av kunden selv. Levering av fjærinnlegget er ikke inkludert i «uten ekstra kostnad». • Bytte av fjærinnlegget gjøres mot visning av original kvittering • Bytte av fjærinnlegg på Signatur Collection Sleeping rammemadrass er ikke mulig. 2. Kampanjegaranti Kampanjegaranti garanterer kampanjepris innen 30 dager! For at du ikke skal trenge å bekymre deg for om en bestilt vare hos Bohus snart kommer på tilbud, har vi laget en kamp anje garanti. Det vil si at hvis du bestiller en vare hos Bohus og ser at vi annonserer akkurat det du har bestilt til en lavere pris innen 30 dager, gir vi deg mellomlegget tilbake som gavekort. Denne garantien gjelder dersom du har bestilt, men ikke mottatt varen ennå. Ta kontakt med din nærmeste Bohus- butikk, så hjelper vi deg gjerne. Les mer om våre forbehold her: •En vare som er utlevert omfattes ikke av kampanjegarantien. •Grunnet ulike fraktkostnader har Bohus i enkelte tilfeller avvikende priser i Sør og Nord Norge. Sammenlignbar pris gjelder i det varehuset varen ble kjøpt eller bestilt. For Nord Norge gjelder ikke prisløftet eller kampanjegaranti mot andre Bohus­ butikker eller konkurrenter i Sør Norge (sør for Nordland). •En bestillingsvare som er meldt kunde klar for henting/levering, men ikke avhentet omfattes ikke av kampanje­garantien eller prisløftet, dersom prisen blir nedsatt etter at hentemelding har gått ut til kunde. •Flere av våre varer i vårt store utvalg selges ikke av andre i Norge, men mange av produktene finnes også i andre butikker. Med samme produkt menes samme fabrikat og navn, i identisk utførelse. •Tilbud fra konkurrenter må dokument­eres med annonse, kundeavis, utskrift av tilbud eller lignende. Individuelle tilbud gitt i butikk omfattes ikke av prisgaran­tien. Gavekort på mellomlegget utstedes ved visning av original kvittering.• Prisløftet gjelder mot lokale, konkur­rerende butikker i de byene du finner en Bohus­butikk. Prisløftet gjelder ikke nettbutikker uten fysiske utsalgssteder, eller utenlandske nettbutikker. •Prisløftet gjelder for varer som er kjøpt innenfor 30 dager, eller varer som er bestilt, men ikke levert. •Prisløftet omfatter ikke utstillings­modeller, samt julevarer og hagemøbler som er nedsatt til sesongavslutning. 3. Prisløfte Vi gir deg mellomlegget hvis du finner varen billigere et annet sted. Du skal være trygg på at Bohus alltid forsøker å ha de beste prisene på det du ønsker deg. Dersom du har kjøpt et produkt hos Bohus og finner det samme produktet til en lavere pris hos en av våre konkurrenter, får du prisdifferansen tilbake i form av gavekort. Prisløftet gjelder også dersom du har bestilt en vare og venter på å få den levert. Garantien gjelder innen 30 dager fra kjøpstidspunktet. Om forbehold: se over. 4. Åpent Kjøp Bare gjør det, vi har åpent kjøp! Du skal alltid være helt sikker på at du har gjort et godt kjøp hos Bohus. Derfor tilbyr vi alltid 30 dagers åpent kjøp på alle varer vi har på lager. Bohus tar en vare i retur dersom den er ubrukt og i original emballasje. Original kvittering må alltid fremvises. Ta kontakt med nærmeste Bohus-butikk hvis du har spørsmål. Les mer om våre forbehold her: • Åpent kjøp gjelder for lagerførte varer i butikk. Varer som må bestilles inn til butikk omfattes ikke av åpent kjøp. • Åpent kjøp gjelder ikke kundetilpassede varer eller utstillingsmodeller. • Åpent kjøp gjelder ikke sesongvarer som hagemøbler eller julevarer. 5. Hjemkjøring og gratis utlån av henger Hjemkjøring eller gratis utlån av henger! For mange kan det være vanskelig å hente møblene selv. Derfor tilbyr alle våre vare-hus hjemkjøring av varer, noe som gir deg en trygghet i forhold til både skader og mangler. I tillegg tilbyr våre varehus gratis utlån av tilhenger for egen hjemkjøring. Sjekk med ditt lokale varehus for priser og betingelser. 6. Finansiering Kjøp nye møbler nå, betal senere!Trenger hjemmet ditt oppgradering, men du mangler penger akkurat nå? Da kan du trygt velge Casa hvor vi tilbyr konkurransedyktige finansierings-løsninger når du skal handle møbler. Du finner betingelser og mer informa-sjon om Casa-finansiering på våre nettsider, under finansiering i menyen, eller i våre butikker. Les mer om våre betingelser her: • Du kan utsette betalingen rentefritt i 4, 6 eller 9 måneder mot et lite gebyr. Betaler du alt innen forfall, betaler du kun ut settelsesgebyret. • Ønsker du å dele opp beløpet etter den rentefrie perioden, gjelder ordinære betingelser. Gjelder for kjøp over 2 500 kroner.