Gå til hovedinnhold

5 råd for bedre søvn

Mer enn en tredjedel av alle skandinavere sover til tider dårlig om natten. Her er rådene som kan gi deg god søvnkvalitet!

09 FEBRUAR 2021

1. Få en god døgnrytme

Du har kanskje opplevd at det er ekstra hardt å stå opp på mandager etter en innholdsrik helg med lite søvn? Kanskje var det vanskelig å sovne søndag kveld? Det er anbefalt å legge seg og stå opp til samme tid hver dag - også i helgene. Faste rutiner er utrolig viktig for å bedre søvnkvaliteten. Dette er fordi søvnhormonet Melatonin og andre søvnprosesser i kroppen blir i stor grad påvirket av døgnrytmen din. Kroppen sliter med å tilpasse seg en ujevn søvnrytme, fordi den ikke vet når søvnprosessene skal sette i gang. Har du en god døgnrytme kommer du til å bli trøttere når du skal legge deg og mer uthvilt når du våkner. 

2. Unngå skjerm før du skal sove

Vær konsekvent på å ikke scrolle på mobiltelefonen eller svare på mail like før leggetid, og aller helst ikke ett par timer før du skal legge deg. All kunstig belsyning skjermen gir fra seg, lurer kroppen til å tro at det er dag. I stedet kan du gjøre avslappende aktiviteter som å lese i en god bok. 

3. Still kroppens indre klokke

Bruk mørket og lyset i de delene av året du kan! I tillegg til å slå av alle skjermer i god tid før du skal sove, kan du også dempe belysningen i hjemmet. Ved å utnytte den mørke delen av døgnet til å falle til ro og til å sove, så vil du forbedre kroppens døgnrytme. Bruk også lyset! Gi kroppens indre klokke en god start på dagen ved å slå på lyset, slippe dagslyset inn og gå en liten tur før frokost. 

4. Unngå stress

Mye stress i hverdagen kan gjøre at du sover dårligere. Når tankene dras mot alle de tingene du må huske på eller skulle ha gjort, er det ikke lett å falle til ro. Senteret i hjernen som påvirker læring, hukommelse og sosial adferd heter Amygdala. Når du prøver å sove, men har for mange tanker i hodet, så er det dette senteret som melder seg på. Det er derfor viktig at du får tid til å samle tankene i løpet av dagen i stedet. 

5. Vær aktiv i løpet av dagen

Før, da de fleste mennesker hadde fysiske jobber og kroppen ble helt utslitt etter en lang dag, så trengte kroppen å sove godt for å restituere. Slik kunne man fortsette det harde arbeidet dag etter dag. Nå bruker vi ikke kroppen like aktivt, de fleste er kanskje mer psykisk slitne enn fysisk - og problemet med å sovne øker etterhvert som vi er mindre og mindre aktive. Vi vet at regelmessig fysisk aktivitet gir en positiv effekt på søvnkvaliteten. Har du brukt kroppen godt og blitt fysisk sliten i løpet av dagen, så bedrer du sjansene for rask innsovning.

For å sove godt er det viktig å ha en komfortabel seng som er tilpasset din kropp. Kroppene våre er forskjellige, og derfor har vi også ulike senger med ulike kvaliteter for at du skal finne sengen som gir deg den gode, dype søvnen. Ta en titt på våre kjente leverandørerer, eller våre egne merker.