Gå til hovedinnhold

Hvordan sove bedre

Ingenting er som å våkne uthvilt etter en god natts søvn. Her hjelper vi deg å finne rett seng og gir deg tipsene til hvordan du sover bedre.

06 MAI 2021

Det sies at sko og seng er det vi bør investere i, for ligger vi ikke i senga står vi i skoa. Det er jo noe sant i det utsagnet, men det hjelper ikke bare å ha en dyr seng. Du må ha den sengen som passer akkurat deg og gir best mulig søvn. Da kan du stå opp og starte dagen vel vitende om at du er godt uthvilt og full av energi til å gyve løs på dagens gjøremål.

Uten mat, drikke og søvn, duger helten ikke

Når vi sover restitueres kroppen og hjernen prosesserer inntrykk og nyervervet kunnskap. Tenk, du bare ligger der mens kroppen bygger muskler og gjør deg smartere. Det er jo ganske hendig. Slurver du med søvnen, går du glipp av alt dette. Da sier det seg selv at en god seng er en av de viktigste investeringene i livet.

Hvordan sove bedre med riktig seng

Sengen er det viktigste verktøyet for god søvn, den skal øke søvnkvaliteten ved å støtte kroppen slik at ryggsøylen holder seg rett og musklene kan slappe av. For å velge den sengen som passer deg er det første du må gjøre å prøve sengen. Legg deg i samme posisjon som du pleier å sove i. Hvordan føles det? Er den for myk? Da prøver du en seng som er litt fastere.Gir den fremdeles ikke optimal støtte? Ja, da prøver vi en til og en til. Som du skjønner, det kan ta litt tid å finne den sengen som passer deg. Heldigvis er det ikke særlig tungt arbeid. Alt du trenger å gjøre er å ligge og kjenne etter. Til slutt legger du deg i en seng som passer deg perfekt, kanskje du til og med føler deg litt søvnig. Da vet du at du har funnet den rette. Det kan lønne seg å betale litt ekstra for den optimale sengen. For riktig seng er en investering du høster avkastning av hver eneste morgen i mange år fremover.

Noen tips for å sove ekstra godt

Alt vi gjør påvirker søvnen vår. Generelt vil fysisk aktivitet og rikelig med dagslys bidra til at du sover bedre. Så klart ikke rett før du legger deg, men en sykkeltur midt på dagen er gull verdt når du skal bysselalle på kvelden. Før elektrisiteten kom ble det gradvis mørkere og mørkere før vi skulle sove. Nå har vi det lyst hele dagen, først når vi skal legge oss skrur vi av lyset. Det kan være forvirrende for kroppen som ikke skjønner at det er leggetid. En løsning er å dempe lyset i huset en times tid før leggetid og kutte ut mobil og skjermbruk. Da kommer kroppen i leggemodus. Faste leggerutiner bidrar også til at du sovner fortere. Når du har lagt deg hjelper det at soverommet er svalt og mørkt.

Hos Bohus finner du kontinentalseng, rammemadrass og regulerbare senger. Kom innom din nærmeste Bohus for en hyggelig prat og hjelp til finne den sengen som passer akkurat deg best. Vi sees!