Gå til hovedinnhold
Bohus - størst på de viktige møblene

Bohus - størst på de viktige møblene

-Vi er størst i Norge på de viktige møblene. Det er det ikke så mange som vet. Men når det kommer til sofa, spiseplass og soverom, er det Bohus som har den største omsetningen i landet, sier Arve Nymoen, konsernsjef i Bohus.

31.03.2016

Møbelgiganten feirer 40-årsjubileum i år. Det betyr at det ikke er usannsynlig at sofaen som har fulgt familien din fra stua til kjellerstua, via barnerom og inn på studenthybel, før den til slutt (og ikke uten minner), havner hos Fretex, er fra nettopp Bohus.

Fra 2-seter til modulsofa

Da Arve Nymoen var nyansatt i Bohus for omtrent 30 år siden, var en sofa et nokså definert møbel. Toseter, treseter eller hjørne, og ferdig med det. Sånn sett har sofaen forandret seg mer enn Nymoen:

-De nye modulsystemene gjør at du kan få en 50-seters sofa om du vil, rundt alle hjørner i hele huset, i 300 forskjellige stoff og farger og med de beina og armlenene du vil han.

Det handlet om hjemmekos i 1994-94. Og igjen er det å skape det koselig i hjemmet, en av trendene for 2016.

Sofa for alle: Bohus har landets største utvalg av modulsofaer, velg mellom ulike typer moduler som hjørner, sjeselonger m.m og bestem hvilke typer vanger, farger, stoff og ben utifra dine ønsker og behov.

Vi bytter ut møblene oftere

Kjøpsmønsteret har også forandret seg i årene som har gått. Vi bytter nemlig de tyngre møblene oftere enn før.

- Tidligere var det sånn at en sofa eller en spisestue var en stor investering som man gjerne planla og sparte til i ti år, og kjøpte med tanke på tre generasjoner. Vi beskyttet sofaen med laken, og det var bare lov til å sitte der i helgene. Alt det har forandret seg veldig. Møbelkjøp kan fortsatt være en stor investering, men det er i større grad bruksgjenstander som vi bytter ikke bare fordi det blir slitt, men fordi trendene endres, sier Nymoen.

.

Boligen avgjør møbelkjøp

Hvordan vi bor påvirker også hvilke møbler vi kjøper. Kjøkken og stue er stadig oftere slått sammen, og særlig i byene er det flere som har mindre boflate enn før. Vi har én spiseplass, i stedet for både kjøkkenbord og spisestuebord. Sofaen har bestått, men har oftere flere funksjoner – for eksempel som seng. Skrivebord som tidligere var vanlig å ha på stua, er det nesten ingen som kjøper mer – vi sitter i sofaen med bærbar pc eller nettbrett i fanget.

-Besøksmønsteret på varehusene har også endret seg i løpet av disse 40 årene. Da vi begynte med interiøravdeling i møbelbutikkene steg omsetningen også av møbler fordi flere kom innom og kikket. Trenden nå er at besøksfrekvensen går ned fordi kundene har orientert seg på nettet før de kommer. Før tok kundene gjerne runden innom både tre, fire og fem butikker før de bestemte seg, mens nå går de mer rett på. Men komfort kan ikke ses på en nettside, så de fleste vil fortsatt innom for å prøvesitte før de bestemmer seg for å kjøpe. Det er likevel ingen tvil om at digitale varehus blir viktigere og viktigere i tiden som kommer, konstaterer Nymoen.

De neste 40…

Og ambisjonen for de kommende årene er klar:

Vi skal holde på i hvert fall i 40 år til!, sier Nymoen helt uten et snev av tvil.

Velkommen til Bohus! Katalogside fra 1994/95